Danskernes vaner og adfærd ændrer sig markant

By Leave a comment

COVID-19 har vendt op og ned på danskernes hverdag, og det skaber en øget frygt for belastningen af sundhedssystemet, erhvervslivets fremtid og vores egen privatøkonomi. Vi har fået mere tid indendørs med vores nærmeste familie, men de karantænelignende forhold stresser os. Samtidig ændrer det vores medie- og forbrugsvaner, hvor det sociale liv er rykket online, og vores forbrug bliver mere digitalt. Det viser en spritny undersøgelse fra Quisma og GroupM.

En ny undersøgelse fra GroupM afdækker, hvordan coronakrisen påvirker danskernes hverdag, vaner og mentale helbred. Generelt viser undersøgelsen en massiv bekymring blandt danskerne, hvor 95% frygter en overbelastning af sundhedssystemet samt virussens konsekvenser for landets erhvervsliv (94%). Den nuværende situation har gjort, at mange er tvunget indendørs enten alene eller sammen med deres nærmeste, og det sætter et pres på det psykiske velbefindende på flere fronter. Hver femte dansker føler sig stresset, mens mere end hver tredje føler sig rastløse. 51% af danskerne savner deres familier, mens kun 15% angiver, at krisen giver et tiltrængt pusterum i hverdagen.

”Danskernes hverdag har på rekordtid ændret sig radikalt, og de fleste af os har mærket bekymringen tæt på – både for vores nærmeste men også for hele samfundsøkonomien”, siger Michael Hein Krogh, Managing Director i Quisma. ”Selvom vi har fået mere tid sammen med vores nærmeste, viser undersøgelsen, at vi føler vi os stressede, og det kan få konsekvenser for parforhold og familier på længere sigt. Både negativt hvor vi ser en stigning af vold i hjemmet og en forudsigelse om en øget skilsmisserate, men også mere positivt i forhold til et muligt babyboom, når vi kigger et lille års tid frem”.

Medierne samler os i en ensom og usikker tid

Foruden vores mentale helbred har coronakrisen også en direkte indvirkning på danskernes medievalg. Danskernes forbrug af medier er i slutningen af den første uge med karantæne derhjemme steget med 23% sammenlignet med forbruget i 2019. I en ensom tid hvor vi skal undgå socialt samvær, søger vi særligt mod de sociale medier for at pleje vores relationer og føle os som en del af et fællesskab. Her siger mere end hver tredje dansker, at de bruger mere tid på de sociale medier.

”I en tid hvor vi ikke må være fysisk sammen, formår vi at skabe et fællesskab på andre måder – om det er officielle taler på TV eller nye tiltag og initiativer på sociale medier. Vi omlægger vores medievaner og formår at omstille os til nye tider, hvor vi må danne virtuelle fællesskaber”, fortæller Michael Hein Krogh.

Danskernes forbrug ændrer sig

Foruden vores medievaner ændrer danskernes forbrug sig også. Mere end hver fjerde i undersøgelsen svarer, at de har udskudt eller undladt at købe forbrugsvarer såsom tøj og tilbehør til boligen. Dagligdagens små luksusgoder er også blevet fravalgt, og selvom mange butikker stadig holder åbent, har mere end hver tredje dansker undladt at købe sko og tøj, mens hver femte har fravalgt at købe produkter til personlig pleje. Det hænger naturligt sammen med, at næsten hver anden dansker frygter for familiens privatøkonomi.

Når man spørger til forbrugslysten, når danskerne skal kigge fire uger frem, er mønstret det samme. Danskerne forventer at forbruge mindre på dagligdagens luksusgoder, mens vi hellere vil prioritere at lægge vores indkøb lokalt – i lokale butikker, danske webshops og indkøb af lokalt producerede varer.

”Der er ingen tvivl om, at COVID-19 rammer danskerne på økonomien, og det går ud over forbruget. Det skaber samtidig nye forbrugsmønstre, hvor vi søger mod det lokale, men også mere online, hvor vi har set virksomheder som Nemlig.com, der oplever enorm efterspørgsel”, siger Michael Hein Krogh. ”Vi ved endnu ikke, hvor længe coronakrisen vil vare, og derefter hvordan vores verden vil have ændret sig. Jo længere vi lever med de nye vaner, jo større er sandsynligheden, at de også vil påvirke os i eftertiden. Vi vil derfor skulle indstille os på en ændret verden med nye medie- og forbrugsvaner. Her tror jeg på, at de virksomheder, som ikke bare ser til, men i stedet er klar til at omstille sig, retænke deres brand og udnytte krisen til innovation, vil være dem, der kommer styrket ud på den anden side”.

Om undersøgelsen: Danskernes adfærd under COVID-19

Udarbejdet af GroupM Danmark, som har undersøgt danskernes oplevelse af situationen, og hvilken betydning den har haft for deres indkøbsvaner, forbrugsvalg samt medieadfærd.

  • 1.000 respondenter (nat rep)
  • Danskere 18+ år
  • Indsamlet fra den 20-23. marts via Norstat webpanel.

Om GroupM:

GroupM er Danmarks største mediebureau-gruppe bestående af WaveMaker, MediaCom, m/SIX, Mindshare, Intelligence Group og Xaxis. GroupM’s fornemmeste mål er at skabe fordele for vores annoncører via samarbejdet med gruppens bureauer. Det gør vi blandt andet gennem skala, finansiering, trading samt udviklingen af unikke mediepartnerskaber og egne værktøjer.

Leave a Reply

Your email address will not be published.