Hvordan sikrer du dit brand i en digital Corona-kontekst?

By Leave a comment

Siden COVID-19 ramte Danmark har vi set en markant ændring i både danskernes adfærd og medieforbrug, men også den måde virksomheder tilpasser deres annoncer til den nuværende situation. Vi oplever i øjeblikket, at der er et øget behov for brandsikkerhed og kontrol i programmatic indkøbet.  I en tid, hvor vi i forvejen er udfordret af indhold, der hele tiden ændres, bliver det yderligere komplekst af den alvorlige situation, vi lige nu står i.

Stigende udbud og faldende efterspørgsel

De budmodeller, der benyttes i forbindelse med annoncering, bygger på et auktionsprincip. Det betyder, at de højest bydende bliver eksponeret for deres forbrugere. Det er sammenhængen mellem udbuddet af visninger og antallet af aktører, der efterspørger visningerne, der afgører, hvor mange visninger du får for dine annoncekroner.

Nogle kunder stopper deres kampagner fuldstændigt, nogle skruer op, og andre er uændret. Derfor er vi i disse dage netop også vidne til, at de annoncører, som endnu ikke har trukket sig fra auktionsbordet, får mere brandingværdi for selv samme pengepung. Vi oplever, at dette også gør sig gældende online, hvor vi ser stigende trafik på nyhedssites.

En øget dækning kommer dog med en øget risiko. Inden for Danmarks grænser er mange af vores store nyhedsmedier naturligt koncentreret om COVID-19 og seneste nyt om smitteudviklingen. Er det farlige kontekster for dit brand at være til stede i? Ikke nødvendigvis.

Sov trygt om natten med den rette teknologi

I Quisma arbejder vi kontinuerligt på at sikre, at vores kunders annoncer er placeret i kontekster, hvor brand safety er høj og ad fraud er lav. Vi er i programmatic display klar over barrieren ved den øgede trafik, da en stor del af annonceindholdet vil være placeret i en kontekst, som ikke er ideel for alle vores kunder. I forbindelse med corona-situationen har vi derfor implementeret et ekstra brand safety lag for at undgå annoncer placeret ved siden af nogle af de mere alvorlige artikler om corona.

Det er heller ikke alt corona-relateret indhold, der er skadeligt for dit brand. Et studie udført af Integral Ad Science viser, at 78% af forbrugerne faktisk ikke ser noget problem i, at annoncer bliver vist sammen med corona-nyheder.

Dermed ikke sagt, at alle corona-kontekster er brand-sikre. Det handler netop om at finde balancen mellem at frasortere indhold uden at overbeskytte. Brug derfor de intelligente løsninger som vores programmatiske specialister dagligt finjusterer.

  • Private-Market-Place (PMP) indkøb: For at opnå de bedste mediepriser, så køber vi rigtig meget af vores trafik via deals. Priserne på disse deals ligger fast og ændrer sig ikke pga. forandringer i udbud/efterspørgsel.
  • First Price Auction: Langt de fleste publishers er gået over til den budauktion, der hedder First Price Auction i stedet for Second Price Auction. Ved First Price Auction bliver visningen vundet til den pris, der bliver budt. 
  • Bid Adjustment algoritmer: En del af vores kampagner er sat op med intelligente algoritmer, hvor ens bud eksempelvis justeres efter mediet, man køber ind på, således at man via et automatiseret setup realiserer de bedste mediepriser. En algoritme er dog ikke bedre end det input algoritmen har, hvilket betyder at en pris der tidligere var angivet i algoritmen som lav, nu kan være høj grundet større trafik.

På såvel social- som programmatic-strategier opsætter vi nogle kriterier for, hvorvidt vi har interesse i at indgå i en auktion, herunder hvor visningen bliver udbudt, hvem vi byder på, og hvor meget vi er villige til at byde – det hænger netop sammen med forbrugerens potentielle værdi for din forretning. Læg hertil frekvens, tid på dagen, dag på ugen og geografi for blot at nævne nogle andre parametre, vi bruger i vores budgivning. 

I Quisma er vores programmatic specialister i gang med at tilpasse kampagner til de nye forhold, som gør sig gældende. Har du brug for hjælp med at positionere dit brand digitalt og stå stærkere i markedet, også når vores normale hverdag atter er tilbage, kan du søge rådgivning på hej@quisma.com, der står klar til at navigere dit brand godt og sikkert gennem en usikker digital virkelighed – med nye behov.

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.