DesignMe: AdWords case

I september måned indgik vi et samarbejde med DesignMe.dk, som er en webshop med speciale i bolig og interiør fra et konkurrerende bureau. Udfordringen for kunden var en konto der var blevet en stagneret driftskonto, hvor kunden var overbevist om at potentialet var indfriet og de havde nået omsætningsloftet i markedet. Ved en gennemgang af kundens AdWords-konto havde vi mulighed for at påvise at der var et stort uudnyttet potentiale, som vi ved at lægge vores best practice ned over kontoen, ville kunne indfri.

Resultater

Målet for den nye konto var at skabe merværdi ved at implementere vores best practice. D. 19. september blev den nye konto sat online. Oktober 2017 var således den første måned hvor best practice omstruktureringen var i fuld effekt og resultaterne var mærkbare:

  • Kontoen opnåede omsætningsrekord
  • 154% højere omsætning end årets gennemsnitlige omsætning
  • 430% højere omsætning end samme periode forrige år.

Denne stigning i omsætning fortsatte i de efterfølgende måneder:

Omsætning

resultat: kontoen opnåede omsætningsrekord

ROAS

resultat: stigning i ROAS på 79% i oktober i 2017 i forhold til forrig år

Konvertering

cirkel med resultat - fald i prisen pr konvertering på 66% i oktober 2017 i forhold til forrige år

Overordnet tilgang

Med dette samarbejde bød sig en mulighed for at gå i markedet med vores Brilliant Basic og herigennem vise de resultater dette framework kan skabe for vores kunder.

Brilliant Basic er resultatet af seks heads of search med mange års erfaring samt 30 search-specialister, der alle har videregivet deres viden og ekspertise i et samlet best practice framework. 

Strukturering af AdWords-konto

Udgangspunktet for vores arbejde var en omstrukturering efter vores Brilliant Basic struktur. Denne omstrukturering var resultatet af en mapping af den store mængde ubrugte data der lå i kontoen. Ud fra den mappede data tematiserede vi søgeordene og opsatte kontoen efter gruppens unikke kontostruktur. Denne nye kontostruktur havde med det samme en mærkbar effekt og beviser vigtigheden af at aktivt bruge den data der ligger i en konto, en opgave det tidligere bureau ikke havde været opmærksom på.

På det stærkt konkurrenceprægede marked vi operer indenfor, er Adwords altafgørende. At have en stærk samarbejdspartner, der kan varetage den daglige tilstedeværelse og vi kan sparre med løbende, har vist sig at have en positiv effekt. Via et tæt samarbejde har vi mulighederne for at skabe synergi i markedet.”

- Malene Vinter, Digital Marketing Manager, DesignMe

Malene fra DesignMe

Indtjening

Omend øget omsætning er ekstremt positivt, er det alene ikke et godt mål for hvor god performance har været. Her giver det et mere reelt billede, hvis man også kigger på Return-on-ad-spend (ROAS) og prisen pr. konvertering.

  • Stigning i ROAS på 79% i oktober 2017 i forhold til forrige år
  • Stigning i ROAS på 310% i november 2017 i forhold til forrige år
  • Fald i prisen pr. konvertering på 66% i oktober 2017 i forhold til forrige år
  • Fald i prisen pr. konvertering på 35% i november 2017 i forhold til forrige år

Konklusion

Ofte hører vi ude i markedet at man ”skal regne med 6 måneders opstart før man begynder at se resultaterne”. Dette vil vi gerne gøre op med og udfordre med denne case, som understreger værdien af gøre sit forarbejde og arbejde målrettet for at opnå høj performance.

Nedenfor finder du en liste punkter du skal være opmærksom når du arbejder med AdWords:

  • Budgetbegrænsninger.
  • Andel af omsætning der bliver drevet af dit brandet.
  • Hvor meget trafik kommer der fra generiske søgeord.
  • Hvor meget betaler I pr. klik.
  • Er der basale annonce udvidelser istedet for nye.
  • Har kontoen en gammel kontostruktur.
  • Linker konto ind til døde links og ikke-relevante kategorisider.
  • Er der ikke arbejdet med udvidelser som geografiske udvidelser.

Hvis du har lyst til at vide mere om vores best practice og hvordan vi arbejder med Brilliant Basic, kan du læse mere her.


 

Vil du vide, hvad vi kan gøre for dig?

Vi er altid klar til at tage en uforpligtende snak. Kontakt os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig videre med din digitale markedsføring. 

Kontakt os nu til en uforpligtende snak