5 års fokus på content skaber synlighed og vinder nye markedsandele for Expedia

Expedia er en online rejseudbyder med lokale afdelinger i mere end 70 lande. Gennem deres netværk videreformidler de bookinger fra nogle af verdens ledende flyselskaber og hoteller for både ferie- og forretningsrejser.
Quisma har de seneste 5 år håndteret et omfattende arbejde med SEO for Expedia, hvilket har involveret 18 medarbejdere og 160 månedlige timer. Teamet i Quisma har haft ansvar for alle Expedias nordiske websites - Danmark, Sverige, Norge og Finland - og har fra starten haft en tilgang baseret på 360 graders SEO.

Gennem tekniske analyser har vi kunnet udforme og eksekvere på en strategi, som bl.a. har givet Expedia en stigning i antal sessions på helt op til 61,2% (på expedia.se). Siden samarbejdets start har det været fælles for de fire lande, at Quismas arbejde har skabt mærkbar performance i form af synlighed og organisk rangering på Google, hvorfra Expedia har kunne hente betydeligt mere trafik.

SESSIONS

11.856

+15,8% 

SESSIONS

14.984

+22,8% 

SESSIONS

11.899

+32,7% 

SESSIONS

15.446

+61,2% 

Især det koncentrerede fokus på at danne et content univers bestående af rejseblogs på tværs af alle fire lande har været en betydelig faktor for Expedias forbedring i deres performance og antal eksponeringer. Via gennemarbejdet og relevant content, samt et fokus på optimale titler og metabeskrivelser, har vi også forbedret både brugernes time on site og CTR. I flere lande har det endda medført, at de har vundet nye markedsandele og nu performer bedre end deres konkurrenter.

Stigning i Visibility Score for alle fire lande 

DANMARK

NORGE

FINLAND

SVERIGE


360 graders SEO 

Mange af teamets arbejdstimer er blevet brugt på at opretholde en sublim standard på Expedias nordiske sider, og generel SEO hygiejne og monitorering har derfor været et konstant fokus under hele samarbejdet. Teamet har hele tiden haft et skarpt øje på Expedias rankings, så eventuelle tab i SEO-værdierne hurtigt kunne opdages og optimeres. Årlige linkreviews har været med til at sikre sikkerheden på alle URL’er, så eventuelle trusler ikke blev til større problemstillinger.
Ligeledes har en optimering af både metatitler og -beskrivelser været et omdrejningspunkt for vores SEO arbejde. Udfra CTR analyser identificerede vi løbende, hvilke metatitler der med fordel kunne optimeres manuelt for at skabe en bedre CTR og en bedre ranking i søgemaskinerne. Vi har igennem vores 360 graders tilgang til SEO sikret Expedia en effektiv og langsigtet måde at skabe værdi for deres besøgende og bibeholde deres rangering på Google. Det har vi bl.a. opnået via et content univers med rejserelaterede blogindlæg, konkurrencer og inspiration til eksempelvis familieferie eller shopping i storbyen.

Content der driver succes

Det store blogunivers blev håndteret for alle fire lande med fire forskellige blogindlæg hver eneste måned på de fire websites. For at sikre det mest udbytterige content er alt, hvad der er udsendt på vegne af Expedia, baseret på grundige søgeordsanalyser og udført af specialiserede copywritere. Det har kunnet lade sig gøre, fordi vi inhouse i Quisma har norske, svenske, danske og finske copywritere. Vi har fra projektets start arbejdet ud fra et content map og løbende opdateret dette på baggrund af nye søgeordsanalyser, som også hjalp til en effektiv linkbuildingstrategi.
I flere blogposts rakte vi også ud til lokalt know-how, som har sikret de bedste anbefalinger på eksempelvis attraktioner og restauranter. Dette har bidraget med brugbare tips og anbefalinger, som vi har kunnet give videre på vegne af Expedia. Ud over det øgede antal sessions på sitet, skabte dette også sociale delinger, der både har bidraget til øget synlighed for de anbefalede virksomheder såvel som for Expedia.

Vores tilgang til SEO

I Quisma er det vigtigt for os, at vi kan tilbyde vores kunder en 360 graders tilgang til arbejdet med SEO. Googles algoritmer er baseret på mere end 200 forskellige parametre, og vi arbejder derfor ud fra fire kategorier: adfærd, indhold, teknik og autoritet. Ved at fokusere på brugerens adfærd kan vi bl.a. lokalisere de specifikke hensigter som brugeren har, og hvor længe de befinder sig på sitet. Når vi kender brugerens hensigter og brugeroplevelse, kan vi lave det mest relevante og værdiskabende indhold til dem. Teknikken bag succesfuld SEO, som eksempelvis sidens crawlability, hastighed og linkstruktur, er også altid i fokus og med til øge placeringen for sitet. Igennem alle de førnævnte faktorer arbejder vi på at sikre autoriteten på kundens website.

Det gode samarbejde

Quisma og SEO teamet har gennem hele forløbet fungeret som samarbejds- og sparringspartner for Expedia, og det effektive samarbejde betød, at Quisma gennem hele forløbet har fået fuld autoritet til at udgive indhold til content universet. Det agile samarbejde har også betydet, at Quisma kontinuerligt har kunnet finde eventuelle problemer og reagere herefter samt optimere strategi og eksekvering. Vi har haft ressoucerne til at kunne lave alt custom til Expedia, så projekterne hele tiden er blevet tilrettelagt specifikt efter Expedias behov, hvilket i det store billede har været med til at sikre de gode resultater.


Vil du vide, hvad vi kan gøre for dig?

Vi er altid klar til at tage en uforpligtende snak. Kontakt os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig videre med din digitale markedsføring.

Kontakt os nu til en uforpligtende snak