Internationalisering af hummel’s e-commerce:

Fra ét marked til 8 markeder på 3 år

I 2017 indgik Quisma et samarbejde med hummel. Siden da er det kun gået en vej for hummels e-commerce. Fremad. Og den udvikling ser ud til at fortsætte. Samarbejdet er bredt funderet inden for alle aspekter af e-commerce, hvor hummel ledte efter et digitalt bureau, der kunne løfte alle marketing dicipliner - både top-funnel og low-funnel.

Quisma udfører strategisk sparring samt drift og optimering på:

  • SEO i Danmark og Tyskland
  • SEM i Danmark, Tyskland, Østrig, Frankrig, Polen, Spanien, Storbritannien og Sverige
  • Display og Video i Danmark, Frankrig, Sverige, Tyskland og Storbritannien
  • Marketplaces (Amazon)

Herudover udfører Quisma strategisk sparring på:

  • Social Media (Facebook, Instagram, Snapchat)
  • Google Analytics tracking setup

Quisma og hummels fælles rejse mod internationalisering startede tilbage i foråret 2017. hummel havde på daværende tidspunkt taget et strategisk valg som koncern om at sætte fokus på e-commerce og i højere grad satse på at sælge produkter direkte til deres forbrugere gennem en ny webshop i Danmark.

Valget faldt på Quisma og vi har siden hjulpet Hummel med digital performance marketing igennem datadrevne processer. Vi startede med ét marked, det danske, hvilket skulle vise sig at blive starten på en lang og begivenhedsrig internationaliserings rejse.

Det er supermotiverende for os at have en kunde, der følger så meget med i de konkrete resultater og som forstår og sætter pris på kvaliteten i det arbejde, vi udfører, siger Mads Peter Olsen, Managing Director i GroupM ONE Aarhus.

Vi er meget optimistiske og trygge ved samarbejdet. Det er vigtigt for os, at vi har en samarbejdspartner, som forstår markedet og vores behov og som kan eksekvere herpå. Det har vi i Quisma, som siden 2017 har løftet vores e-commerce med strategisk sparring, hvilket betyder, at vi er yderst optimistiske i forhold til at nå vores ambitiøse mål.

- Natasha Yuen Christiansen, E-commerce Manager i hummel

Vi er meget optimistiske og trygge ved samarbejdet. Det er vigtigt for os, at vi har en samarbejdspartner, som forstår markedet og vores behov og som kan eksekvere herpå. Det har vi i Quisma, som siden 2017 har løftet vores e-commerce med strategisk sparring, hvilket betyder, at vi er yderst optimistiske i forhold til at nå vores ambitiøse mål.

- Natasha Yuen Christiansen, E-commerce Manager i hummel

5 nye webshops i 5 nye lande

Det første år fokuserede vi på Danmark og salg gennem den danske webshop, som på daværende tidspunkt var det eneste land, hvor hummels officielle webshop var live med B2C produkter. I 2017 samarbejdede vi med hummel om SEM, SEO og Programmatisk Display annoncering.

Efter det første års store succes, valgte man derfor i løbet af 2018 at udvide med 2 nye webshops i Storbritannien og Tyskland. Og på det tyske og britiske marked hjalp Quisma med digital performance ydelser, og vi deltog altså aktivt i denne internationalisering.

I 2019 udvidede hummel med yderligere 5 nye webshops i 5 nye lande; Frankrig, Sverige, Østrig, Spanien og Polen. Quisma blev naturligvis også partner i denne process og har leveret markedsanalyser og indsigter på de nye markeder som led i market-entry strategien - samt drift af digitale ydelser i de nye markeder.

E-commerce

SEM

Google Ads

Tredobling af e-commerce omsætning

Fra 2017 til 2019 har hummel fordoblet sit marketing spend, men har i samme periode mere end tredoblet sin e-commerce omsætning. Omsætningen fra SEM er firedoblet i samme periode og ROAS er gået fra gennemsnitligt 414% til gennemsnitligt 736% siden starten af samarbejdet. Og dette er vel og mærke sket med et spend, der kun er 50% højere end tidligere.

Bedre positionering i både Danmark og Tyskland

I begyndelsen af 2018 lå Hummel med 20,6% af søgeordene i position 1-3 på Google i Danmark. I slutningen af samme år havde Hummel 37,2% af søgeordene i position 1-3. Der er altså tale om næsten en fordobling. Samme performanceløft ses på det tyske marked, hvor Hummel er gået fra 15,1% til 28,9% af søgeordene i position 1-3 på Google i Tyskland i samme periode.

"Ambitionsniveauet hos såvel hummel som Quisma er således tårnhøjt, og det er resultaterne også. Rejsen til internationalisering har været spændende, og vi ser frem til at forsætte ind i 2020,"

- Jonas Traberg-Nyborg, Digital Project Manager i Quisma.

"Ambitionsniveauet hos såvel hummel som Quisma er således tårnhøjt, og det er resultaterne også. Rejsen til internationalisering har været spændende, og vi ser frem til at forsætte ind i 2020,"

- Jonas Traberg-Nyborg, Digital Project Manager i Quisma.

Vil du vide, hvad vi kan gøre for dig?

Vi er altid klar til at tage en uforpligtende snak. Kontakt os, og hør hvordan vi kan hjælpe dig videre med din digitale markedsføring.

 

Kontakt os nu til en uforpligtende snak