Få mere ud af din Content Marketing strategi med en content-plan

 Hos Quisma er content altid i fokus, og vi deler gerne ud af vores erfaringer og værktøjer. Derfor har vi lavet en excel-template med vores content-plan. Templaten har plads til 1000 (!) stykker indhold - og så er den helt gratis og klar til brug for din virksomhed.

I templaten finder du en guide med instruktioner til, hvordan du bruger content-kalenderen. Vi giver dig også konkrete tips til, hvordan du får mere ud af templaten og gør den til et effektivt værktøj i din daglige produktion af indhold.

Lav en effektiv planlægning af dit indhold med content-planen

Content Marketing bliver mere og mere populært, og det er ikke uden grund. Indhold er nemlig effektivt, til blandt andet at positionere din virksomhed og dine produkter, skabe trafik til dit site og få nye leads.

At få produceret godt indhold kræver dog både planlægning og tid. Derfor er en content-plan et godt værktøj, når du skal planlægge, koordinere og effektivisere din produktion. En content-plan giver dig overblik over udgivelsesdatoer, emner, søgeord, segmenter og hvem der er ansvarlig for hvad. I stedet for at bruge tid på at udvikle din egen template, kan du let downloade vores content-plan, og tilpasse den til dine behov.

Men hvad er formålet med en content-plan? Planlægning er et af de vigtigste parametre, når du skal producere indhold. Med en content-plan kan du let koordinere dit indhold mellem forskellige personer, emner, formål og søgeord. En Content Marketing strategi består nemlig som oftest af forskellige stykker indhold, med forskellige formål. Derfor er det essentielt at planlægge hver udgivelse i forhold til indhold, søgeord, segement, mål og produktion.

Sådan laver du en god mapping af dit indhold

Med en content-plan kan du planlægge dit indhold over hele året, og så sikrer du dig også, at du ikke kommer til at udelukke segmenter eller kanaler. Du kan nemlig tydeligt holde overblik over hvem, hvad og med hvilket formål, hvert stykke indhold skal produceres. En content-kalender sikrer også, at alle på dit team ved hvilket indhold de er ansvarlige for, og hvornår deres deadline for produktionen er.

Det er sjældent, at man som virksomhed vælger at producere indhold til et segment alene. Ofte vil man producere forskelligt indhold, der henvender sig til forskellige målgrupper og kanaler, på tværs af købsrejsen for ens produkter. Derfor kan du i denne content-plan også notere hvilket segment, hvert stykke indhold skal henvende sig til, og hvad målet er. Formålet med indholdsproduktion er jo netop, at det skal skabe værdi for din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du på forhånd planlægger, hvorvidt indhold skal bidrage til at skabe eksempelvis engagement, leads eller trafik.

I vores template kan du også notere, hvilket søgeord de forskellige stykker indhold skal rangere på. 

En visuel kalender, der skaber overblik over dit indhold

Man kan sagtens komme til at lave sin content-plan sådan, at den ser meget uoverskuelig ud. Vores template til content-planen har derfor også en visuel kalender. Fordi content-planen er udviklet som en excel-template, kan du nemt skjule de faner i kalenderen, der ikke er relevante for dig nu og her. Ofte planlægger man nemlig indhold for flere måneder af gangen – og nogle gange endda et helt år. Har du mange måneder åbne på en gang, kan din content-plan hurtigt blive svær at overskue.

Jo større din content-plan er, jo svære kan det være at holde overblikket. Derfor har vi i vores template lavet content-planen således, at du kan vælge mellem tre forskellige filtre i et visuelt overblik. Filtrene giver dig mulighed for at sortere på måned, målsætning og den ansvarlige for indholdet. På den måned kan du let se, hvilket indhold du eller din kollega er ansvarlig for i en given måned.

I vores gratis content-plan har vi i templaten også lavet en visualisering, der viser hvor godt du er med i en given måned. Den viser, hvor meget indhold der er udgivet, hvilket der er produceret, hvilket indhold der er i produktion og hvad der stadig er på idé-niveau. Det gør det kun endnu lettere at holde overblik og vide hvordan du skal prioritere dit arbejde. 

Du tilmelder dig samtidigt vores emailliste