Skab øget vækst i din webshop

En kunderejse er den rejse, kunderne gå igennem fra de ikke kender dit brand til de er en loyal kunde, der køber igen og igen. At arbejde med customer journey er nærmere et framework og en tankemåde, end det er en konkret taktik.

Kunderejser er meget forskellige både fra person til person og fra branche til branche. Køber du et consumer product i en webshop, er det typisk en kortere kunderejse, end hvis du er i markedet for en ny bil. Og netop det skal din digitale marketingstrategi omfavne og tænke ind, så dine aktiviter afspejler den rejse, kunderne skal igennem.

Hvorfor arbejde med kunderejser i din digitale marketing?

I digital marketing er det, at arbejde med customer journey, essentielt, fordi det hjælper dig med at sortere dine forskellige taktikker og aktiviter i forskellige steps og kasser. Det hjælper dig med at differentiere dine budskaber, kanaler og aktiviter ned igennem kunderejsen, og gør oplevelsen med dig og din virksomhed mere flydende og god for brugerne.

Når du er i stand til at lokalisere kunderne på de forskellige stadier, kan du gøre din digitale marketing langt mere effektiv. Måden du kommunikere til en person, der ikke kender dit brand, skal naturligvis være anderledes, end måden du kommunikerer til en, der har researchet 8 gange på dit website eller en, der har købt dit produkt 5 gange før. At mappe og bruge din customer journey i din digitale marketingstrategi er derfor en vigtig resource til at skabe større vækst og effekt af din marketing.

Vi sidder klar til at hjælpe dig

Kontakt os idag og få et uforpligtigende og gratis møde, hvor vi snakker mulighederne igennem sammen med dig

Sådan hjælper vi vores kunder

Vi hjælper vores kunder på forskellige stadier af deres brug af customer journey. Vores aktiviter spænder over følgende forskellige steps:

Mapping

Vi hjælper dig med at mappe din kunderejse ud i forhold til, hvad dine forskellige målgrupper gør på hvert stadie af kunderejsen

KPI

Vi sætter KPI’er og mål på hvert stadie, da det naturligt er forskellige ting vi måler på, afhængigt af hvor brugeren befinder sig i din customer journey.

Marketingstrategi

Ud fra den mappede customer journey og KPI’erne bygger vi din marketingstrategi, hvorudfra vi vælger de kanaler, budskaber og aktiviteter, der bedst matcher de forskellige steps i kunderejsen.

Aktivering

Til sidst aktiverer vi strategien i de forskellige kanaler med de rigtige budskaber, budstyring og styring af automation og flows.


Kunderejsemodellen

Når vi arbejder med kunderejser, bygger vi det i en klassisk AIDA model, hvor vi har sat loyalitet på i enden. Der findes et hav af forskellige customer journey modeller, og det er ikke så vigtigt hvilken du bruger, men mere at du bruger en.

Awareness
Potentielle kunder kender ikke produktet eller ved ikke, at de har et behov. Derfor må du her promovere og skubbe dine budskaber ud til mulige kunder, der endnu ikke kender dig, eller ved at de har et behov for netop dine produkter eller services.

Interest
Potentielle kunder udviser interesse på grund af et behov og begynder at researche på produktet. I denne fase er det vigtigt, at du er synlig over for de potentielle kunder, der søger efter dine eller lignende produkter. Fasen er også meget værdifuld, da det er her, du kan skabe opmærksomhed omkring netop dine services og produkter.

Desire
Potentielle kunder vil have et produkt ud fra et behov, de har. Derfor begynder de at sammenligne produkter og alternativer. Her skal du overbevise dem om, at de skal vælge dig.

Action
I denne fase køber kunden et produkt, hvorfor du bør gøre det let og trygt at gennemføre en handel.

Loyalty
Denne fase har kunden købt dit produkt og opbygger en loyalitet over for dit brand efter købet. Du bør derfor fokusere på at øge loyaliteten ved at engagere, lytte og hjælpe dem til en bedre oplevelse med din virksomhed, dit produkt eller din service. Når kunderne er blevet loyale, er de i denne fase klar til at sprede budskabet om brandet og produktet til andre potentielle kunder. Fokusér derfor på at gøre det let og motiverende at sprede budskabet om dit produkt.

Byg din marketingstrategi op omkring customer journey

Når vi kender vores kunders vej igennem din virksomhed, kan vi bygge den mest effektive marketingstrategi op omkring det. Herved får vi mest muligt ud af vores forskellige aktiviter. At arbejde med customer journey bliver først værdifuldt, når det leder ud i konkrete strategier for de respektive kanaler. Strategier hvor synerigen imellem kanaler er vigtigere en suboptimering af den individuelle kanal.

I dette arbejde er det vigtigt for den enkelte kanal, at få cookies og email til at flyde imellem kanalerne og fortælle, hvornår en bruger går fra det ene stadie til det andet, så vi kan skifte budskaber og budstyring ud.

Eksempelvis ved vi at audiences med emails virker effektivt på Paid Social og SEM, så vi kan kommunikere helt specifikt til særlige målgrupper på forskellige stadier af deres customer journey.

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig?

Tag kontakt til os i dag. 

Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan Quisma kan hjælpe dig med at mappe din customer journey og bygge en effektiv marketingstrategi op omkring kunderejsen, så hiv endelig fat i os. Du er også velkommen til at tage en uforpligtende snak med os, hvis du har lyst til at høre mere om, hvad Quisma kan gøre for dig og din digitale markedsføring - uanset om det er på et strategisk eller eksekverende niveau. Brug nedenstående formular eller kontakt Nikolaj Mogensen og Mark Allerup direkte.

Nikolaj Mogensen

Head of Quisma Danmark

Mark Allerup

Digital Strategist