Hvad er leadgenerering?

Leadgenerering handler om at skaffe nye kunder. Formålet er at tiltrække potentielle kunder til dit website og få dem til at vise interesse i din virksomhed ved at udføre en bestemt handling. Leads kan genereres ved udfyldelse af kontaktformularer, tilmelding til nyhedsbrev og events eller ved download af content.

Hvorfor kan leadgenerering øge din omsætning?

Hvis du arbejder med din leadgenerering, kan du potentielt øge din omsætning. Jo mere du arbejder med leadgenerering, jo flere anvendelige leads vil du få. Det er imidlertid ikke nok at indsamle leads, du skal også udnytte dine leads og fx at række ud til dem eller forsøge at modne dem. På sigt skal din leadgenerering gerne ende ud i salg. Dermed øger du din omsætning gennem din leadgenerering.


Sådan arbejder vi med leadgenerering 

Sæt KPI'er
KPI er forkortelsen for Key Performance Indicators. Det er de indikatorer, hvorfra du kan vurdere, om du når dit mål. At sætte en målsætning er essentielt for din digitale markedsføring - uden et mål kan du ikke vide, om du når det. 

Forstå din målgruppe
For at skaffe de bedste leads er det vigtigt, at du har defineret din målgruppe. Jo mere defineret din målgruppe er, jo bedre kan du effektivisere din kommunikation. For at definere din målgruppe bør du overveje forskellige demografier såsom køn, alder, interesser og stillinger. Derudover kan du lave en søgeordsanalyse og undersøge, hvilke søgeord forskelige målgrupper søger efter.

Byg din landingsside
Før du kan begynde at indsamle gode leads, skal du bygge eller optimere din landingsside. Der er flere elementer, som du skal have in mente, når du arbejder med din landingsside. Det er især vigtigt at gøre brug af CTA, USP'er, visuelle elementer, afsnit og fængende overskrifter. Det er ikke ligegyldigt, hvor du placerer disse elementer. Placeringen har stor betydning for, om dine brugere foretager den handling, som du ønsker. 

Lav en god formular
For at indsamle leads og skabe en effektiv leadgenerering er det vigtigt at lave en god formular, som er brugervenlig og let at forstå. Det er vigtigt, at du på knappen kommunikerer, det vigtigste i knappens funktion - det er ikke nok, at der på knappen står "send". 

Opsæt annoncering
Når du har bygget din landingsside og optimeret den mod organisk trafik, er det næste skridt at opsætte annoncering, for at samle flere leads. Til at opsætte betalt annoncering kan du blandt andet arbejde med Google AdWords, Paid Social eller Display. 

Optimér din landingsside 
Det er vigtigt at holde øje med, hvordan din landingsside klarer sig og løbende optimere den. Google Analytics og Hotjar er begge værktøjer, som du kan bruge til at opsamle data om, hvordan din landingsside klarer sig. Brug værktøjerne til at indsamle data og optimér din side ud fra dette.

Få dine leads ind i de rigtige flows
En god måde at udnytte dine indsamlede leads er at skyde dem ind i seperate e-mailflows. Når dine leads er en del af et flow, kan du specificere din kommunikation og lettere varme dem op til et potentielt køb. Disse flows kan opsættes automatisk, hvilket er genialt for kontinuerlig leadgenerering.

Kontinuerlig optimering af leadgenerering
Det er en kontinuerlig proces at optimere sin leadgenerering. Selvom du har fået en masse leads, er det vigtigt, at du fortsætter med at optimere din leadgenerering, for at få flere brugbare leads. Opdater løbende dine formularer eller udarbejd nyt indhold, som vækker interesse hos brugeren.

Lead nurturing
Lead nuturing er den proces, hvor du udvikler en relation til købere på alle stadier af købsrejsen. Det handler om at pleje din leads og modne dem til potentielle køb.


Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig? Tag kontakt til os i dag. 

Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan Quisma kan øge din leadgenerering, så hiv endelig fat i os. Du er også velkommen til at tage en uforpligtende snak med os, hvis du har lyst til at høre mere om, hvad Quisma kan gøre for dig og din digitale markedsføring - uanset om det er på et strategisk eller eksekverende niveau. Brug nedenstående formular eller kontakt Nikolaj Mogensen og Mark Allerup direkte. 

 

Nikolaj Mogensen

Head of Quisma Danmark

Mark Allerup

Digital Strategist