3 typiske problemstillinger efter en migrering

Tab af organisk trafik

Hvis du ikke har styr på SEO på dit nye website, risikerer du at tabe store dele af din organiske trafik. Du kan eksempelvis risikere et tab af dine gamle placeringer, hvis du ikke får de korrekte 301 redirects fra dine gamle url’er, fordi Google vil møde fejlsider.

Når du migrerer dit website, er det derfor essentielt, at du får lavet en god redirect mapping, så du får videreført både Google og dine besøgende fra de gamle sider til de nye. Ligeledes er der stor risiko for, at dit website teknisk ikke er lige så godt, som dit gamle.

Der kan ske mange SEO mæssige fejl i udviklingen af et nyt website. Vi ser typisk problemstillinger som duplicate content, indeksering, sitemap og robots fejl. Det er områder, vi anbefaler at få tjekket inden lancering, så du ikke taber placeringer.

Fald i konverteringsraten

Ved lanceringen af dit nye website får du måske et website, som visuelt har fået et løft. Men det kan sagtens være, at det nye websites brugervenlighed og UX faktisk ikke når de samme standarter som på dit gamle website. Er dette tilfældet, kan din konverteringsrate falde, og du vil hurtigt kunne se et fald i din omsætning. Målet med et nyt website er naturligvis det modsatte.

Derfor er det vigtigt at få gennemgået dit website i forhold til konverteringsvenlighed. Det gør vi typisk igennem en CRO analyse baseret på best practise. Det kan også opnås ved at udføre brugertests på testsitet, så du allerede inden launch har data på, om websitet fungerer for dine brugere.

Efter lanceringen vil du ligeledes hurtigt, baseret på Google Analytics data, kunne analysere dig frem til, hvor eventuelle fejl på siden befinder sig, samt hvor folk typisk går i stå. Med denne viden kan du let gå ind og rette eventuelle UX fejl.

Forkert tracking og dataopsamling i Google Analytics

Ved lancering ser vi ofte, at virksomheder ikke har styr på trackingen af deres nye website, og at de ikke får sat den korrekte tracking op fra start. Dette kan udvikle sig til at blive en større problemstilling, fordi du mister vigtig data i din Google Analytics.10

Det er ikke nok at indsætte det samme Google analytics script på dit website og regne med, at det fungerer. Det er vigtigt, at du opsætter de korrekte mål, cross domain tracking, enhanced ecommerce, profilopsætning og meget andet.

Se dit nye website som en mulighed for at få ryddet op i din Google Analytics profil og få sat alle de rigtige mål og trackingpunkter op.

Vi sidder klar til at hjælpe dig

Kontakt os idag og få et uforpligtigende og gratis møde, hvor vi snakker mulighederne igennem sammen med dig

Uvildig sparring gennem hele processen

Igennem hele forløbet er vi jeres uvildige sparringspartner. Uanset om i har jeres webudvikling internt, eller I har valgt et web- eller digitalt bureau til at bygge jeres løsning, så vil vi være jeres uvildige og uafhængige sparringspartner, som I altid vil få en sekundær mening fra.

Dette medvirker til, at I kan føle jer langt mere trygge igennem hele migreringsprocessen og medvirker til, at der ikke bliver lavet fejl, der kan koste store andele af jeres omsætning og besøgende.


Vores tilgang til SEO migrering

Søgeordsanalyse:

For at kunne forstå hvordan dine kunder italesætter produkterne og dermed få et værdifuldt indblik i efterspørgslen til cores sitemap / contentmap, bygger vi en søgeordsanalyse.

Sitemap / contentmap:

Søgeordsanalysen giver os data på, hvad der bliver søgt efter, og hvor stor konkurrencen er. Dette kan vi bruge til at bestemme, hvordan indholdet skal bygges på vores website. I vores sitemap / contentmap giver vi jer input til kategorier, produktsider, indlæg og indhold generelt på websitet, som vil skabe organisk trafik.

Teknisk analyse:

Den tekniske analyse afdækker alle optimeringsmulighederne ved testsitet, så fejl og mangler kan blive klaret inden lanceringen og migreringen af jeres website.

Redirect mapping:

Mappingen af gamle og nye url’er sikrer, at vi får oprettet korrekte redirects fra gamle til nye url’er på websitet. Denne mapping kan herefter enten implementeres direkte i jeres nye CMS eller i .htaccess filen eller webconfig filen. Vi sikrer, at alle redirects kommer til at fungere efter bogen, så hverken jeres besøgende eller autoritet går tabt, når I laver migreringen.

Test af redirects:

Vi tester alle redirects efter lanceringen for at sikre, at alt er blevet overført korrekt.

Test af website:

Vi opdaterer den tekniske analyse af jeres website for at sikre, at alle vigtige optimeringsmuligheder er blevet klaret efter lanceringen af jeres website.


Vores tilgang til CRO migrering

CRO Analyse:

Først laver vi en gennemgang af de vigtige sider på websitet, og med afsæt i Best Practise bygger vi hypoteser til forbedringer af UX og konverteringsraten på det nye website.

Hypotesegenerering:

Når vi laver hypotesegenereringe udkommer denne som et hypoteseark. Heri fremlægger vi de 50-70 hypoteser for optimeringen af jeres nye website, samt den forventede indvirkning. På den måde kan vi, sammmen med jer, prioritere de områder, som skal fokuseres på inden migrering og relancering.

 

Brugertests:

Vi kan også hjælpe med at bygge brugertests på det nye website ved at lade målgruppens brugere teste det igennem. Dette giver flere inputs og mere data til CRO analysen samt flere hypoteser til vores hypoteseark, som vi herefter kan prioritere.a


Vores tilgang til Webanalytics migrering

KPI workshop:

Først og fremmest tager vi dig med igennem en KPI workshop, så vi kan mappe ud, hvilke elementer der skal opsættes tracking på, samt hvad de er værd. På den måde finder vi ud af, hvordan jeres Google Analytics opsætning skal se ud.

Trackingopsætning:

Herefter sætter vi tracking op for jer. Det vil vi gøre igennem et Tag Management system som eksempelvis Google Tag Manager. Vi konfigurerer både Google Analytics profilen og sætter events og mål op igennem Tag manageren. Er der behov for enhanced ecommerce, hjælper vi jeres digitale bureau eller udvikler med at skubbe de rigtige ting op i DataLaget.

Tests af tracking:

Herefter tester vi, om opsætningen virker igennem en Datavalidering.  På den måde sikrer vi os, at alt tracking er opsat korrekt.


Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig? Tag kontakt til os i dag.

Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvordan Quisma kan hjælpe dig med en succesfuld migrering, kan du tage fat i os her. Du er mere end velkommen til at tage en uforpligtende snak med os, hvis du har lyst til at høre mere om, hvad Quisma kan gøre for dig og din digitale markedsføring - uanset om det er på et strategisk eller eksekverende niveau. Brug nedenstående formular eller kontakt Nikolaj Mogensen og Mark Allerup direkte.


Kontakt os og hør hvordan vi kan hjælpe dig videre med migrering

Nikolaj Mogensen

Head of Quisma Danmark

Mark Allerup

Digital Strategist