Sociale medier forener danskerne under COVID-19

By Blog Leave a comment

Hverdagen er ikke den samme, som den var før COVID-19 for alvor ramte Danmark i marts måned. De karantæne-lignende forhold har ført til, at mange af danskerne føler sig mere stressede, rastløse og ensomme. Afsavn og rastløshed fylder meget i en hverdag, der er præget af nye rutiner, aflyste familiemiddage og udskudte fødselsdage. Og det kan mærkes og måles kraftigt på vores medieforbrug -og adfærd. 

Corona-lockdown har medført, at vi bruger markant mere tid på medier.  at vi i denne tid bruger 23% mere tid på medier, end vi gjorde før corona-virussen nåede til Danmark, viser den nye undersøgelse.  Især forbruget af nyhedsmedier, sociale medier, streaming services og TV er øget markant, siden Danmark “lukkede” ned. 75% af danskerne svarer, at de følger mere med i nyheder, som følge af den seneste udvikling, og to tredjedele holder sig opdateret to eller flere gange om dagen.  

Markant stigning i sociale medier

De sociale medier har på mange måder fungeret som bindeleddet mellem mange mennesker, som følge af de skærpede regler for socialt samvær. Her ser vi en stigning på 54% i brug af sociale medier. At være social har fået ny betydning i den seneste tid, hvor det nødvendigvis ikke betyder, at man er i samme rum. Her har danskerne udvist kreativitet med virtuelle kaffeaftaler og spilleaftener gennem de sociale medier.        

Facebook oplyser på deres hjemmeside, at der er en stor stigning i forbruget af deres apps med bl.a. Facebook, Instagram, Messenger og WhatsApp, som følge af de ændrede omstændigheder for social samvær under krisen. Særligt Messenger og Whatsapp viser en enorm stigning i forbruget med total brug er steget med over 50%.

Lavere CPM priser

Det øgede forbrug sker i takt med, at vi oplever en del annoncører, der skruer ned eller helt slukker for annonceringen. Siden lockdown har vi set et betydeligt fald i CPM priserne på gennemsnitligt 35%. Derudover ser vi, at andre KPI’er går den rigtige retning. Cost per Click har ligeledes oplevet en positiv effekt med et fald på 45%. De lave priser på indkøb på sociale medier giver derfor nye muligheder for annonceringer. Derudover er det en ideel tid til at køre nogle stærke brandbyggende kampagner, som drager fordel af en lav CPM.  

I denne tid skal man være særlig opmærksom på, hvordan man fremstår på overfor sine forbrugere. Hvordan virksomheder håndterer situationen lige nu vil påvirke, hvordan forbrugere former deres synspunkt efter krisen. Hvis man som brand formår at tilpasse sin kommunikation uden at udnytte COVID-19 i sin markedsføring, så stiller man sig stærkt og med de bedste forudsætninger for at opleve en positiv respons.

Om undersøgelsen: “Danskernes adfærd under COVID-19

Udarbejdet af GroupM Danmark, som har undersøgt danskernes oplevelse af situationen, og hvilken betydning den har haft for deres indkøbsvaner, forbrugsvalg samt medieadfærd.

  • 1.000 respondenter (nat rep)
  • Danskere 18+ år
  • Indsamlet fra den 20-23. marts via Norstat webpanel.

Hvis du vil høre mere om undersøgelsen, eller hvordan vi kan hjælpe dig med at planlægge din markedsføring i forhold til det aktuelle medieadfærd, så skriv en kommentar.

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.